Leerdoel + POP
Leerdoel: ik wil een realistische planning van de tentamens en deadlines maken en me daar daadwerkelijk aan houden.
Leerresultaat: minder stress in de loop naar de tentamens en deadlines en overzichtelijkheid van wat er allemaal aankomt.
Stappenplan:
- Een planning waarin duidelijk is vermeld wat/hoeveel ik moet doen in welke tijdsperiode.
- Realistisch nagaan of ik überhaupt tijd heb en of ik op dat moment ook echt iets kan/ga doen.
- Overzichtelijk maken wanneer tentamens en deadlines zijn.
- Begin van het blok – noteren wanneer de tentamens zijn.
- Gedurende het blok – noteren van deadlines van opdrachten/lessen en inzichtelijk maken wat er moet gebeuren voor het tentamen.
- Eind van het blok – planning rond voor het tentamen en op tijd beginnen met leren + afronden van opdrachten/praktijk tentamens.
Op zich is planningen maken bij mij nooit zo'n groot probleem maar hoe ik ze maak wel. Ik houd geen rekening met andere plannen en of ik tijd heb ja/nee. Daarom is mijn leerdoel om planningen te maken die realistisch zijn en waar ik me ook daadwerkelijk aan kan houden. Daarvoor heb ik het stappenplan opgesteld zodat ik bij het begin van elk blok al duidelijk heb wat er gaat gebeuren en wanneer het plaats gaat vinden. Zo kan ik het hele blok er naar toe werken in plaats van in de laatste dagen alles te doen. Door dit toe te passen heb ik alles nog beter voor elkaar en ga ik de tentamen periode met een stuk minder stress in.
Bewijslast (5/6/2017)
Van tevoren wist ik eigenlijk al dat plannen bij mij een probleem blijft en desondanks dat ik weet dat ik eerder moet beginnen ik het gewoon niet doe. Ook dit was weer het geval in blok 1.3 en blok 1.4, wel heb ik geprobeerd om voor mezelf alles op een rijtje te zetten zodat ik in ieder geval een overzicht heb.
Hieronder bewijslast #1

Op mijn desktop van mijn laptop heb ik notities staan waarbij ik verschillende lijstjes heb gemaakt voor belangrijke zaken, zoals planning en deadlines voor tentamens. Doordat het op mijn desktop staat kijk ik er dagelijks naar en word ik er steeds aan herinnert. Dit zorgt er wel voor dat ik er echt naar toe werk en daarvoor een passende planning maak.
Hieronder bewijslast #2
Op mijn kamer hangen acht spiegels bij elkaar maar ze lopen niet goed over. Dit zorgt ervoor dat ik de spiegels niet gebruik en dus voor wat anders kan gebruiken. Ik heb een stift gekocht waarmee je op spiegels kan schrijven, ik heb dus ook op de spiegels mijn planning geschreven. Elke spiegel heeft een eigen dag waardoor ik mijn hele week planning kan opschrijven en dagelijks kan zien.
Hieronder bewijslast #3

Ik heb mijn agenda op mijn mobiel gekoppeld aan het rooster. Hierdoor heb ik ook altijd bij de hand wanneer de colleges zijn en wanneer de tentamens plaats vinden. Daarnaast zet ik ook al mijn persoonlijke afspraken erin zodat ik overzichtelijk heb wanneer ik geen tijd heb of niet om aan mijn studie te werken. En omdat we tegenwoordig 24/7 op onze mobiel kijken wordt ik er elke keer weer aan herinnert.
Conclusie:
Het komt er op neer dat ik vaak moet worden herinnerd aan de deadlines, tentamens en opdrachten. Hierdoor sta ik er minder laks in omdat ik ermee word geconfronteerd en dat helpt me bij het plannen van de dagen voor tentamens en deadlines. Verder ben ik nog steeds niet goed in het ver vooruit plannen en moet bij mij nog steeds alles gebeuren vlak voor het tentamen. Toch merk ik wel dat ik er beter voor ga zitten en me beter concentreer en dat geeft wel een goed gevoel, dat je ervoor gaat zitten en het ook daadwerkelijk lukt.
Maak jouw eigen website met JouwWeb